Sunday, November 29, 2009

KORBAN LEMBU DI KAMPUNG TEBUN, SIMUNJAN






Alhamudlillah ahli-ahli jemaah Masjid Al-Muhajirin, Matang Jaya, Kuching berjaya menumbangkan dan menyedekah seekor lembu buat penduduk Islam Kampung Tebun, Simunjan. Kegembiraan dan kesyukuran mereka begitu kelihatan di wajah masing-masing.
Mengikut mereka, inilah pertama kali upacara korban lembu diadakan di kampung mereka setelah 20 tahun mereka menganut agama Islam.
Penyembelihan dilakukan oleh Ustaz Haji Md Ahir dan lapahan serta pengagihan daging lembu dilakukan oleh penduduk setempat. Terdapat kira-kira 20 keluarga di sini dan 6 keluarga beragama Islam. Namun begitu, masyarakat Islam di sini dibimbing oleh seorang Ustaz.
Kami sempat berjemaah solat Zohor sebelum kami balik ke Kuching.
Hati dan rasa bersyukur dan kesedaran para jemaah cukup tinggi hinggakan mereka berikhtiar untuk melakukan korban pada masa depan. Niat kami adalah ikhlas sebagai satu cara membantu meningkatkan semangat keislaman umat Islam di Kampung Tebun.
Kami percaya rasa keislaman masyarakat di Tebun akan lebih bermakna sekiranya lebih banyak aktiviti berunsurkan Islam diadakan. Kalau tidak silap, Jabatan Agama Islam Sarawak akan mengadakan sambutan Maal Hijrah di Kampung ini pada 19 dan 20 Disember 2009 ini.
Semoga dengan adanya sambutan aktiviti agama Islam seperti ini di tempat-tempat saudara Islam kita ini, rasa kasih dan cintakan Islam mereka akan lebih kukuh lagi.

No comments:

Post a Comment