Sunday, November 15, 2009

SEPERTI KATAK DI BAWAH TEMPURUNG




ITULAH peribahasa yang paling sesuai untuk mereka yang sudah berkeluarga tapi tinggal keseorangan. Waktu inilah kita panggil mereka dengan Suami Tinggal atau Isteri Tinggal. Kalau ada anak-anak menemankan, tiada banyak masalah. Ini keseorangan.
Banyak sebab keseorangan waktu ini. Urusan kerja dan terpaksa meninggalkan keluarga kerana berpindah tugas. Ada pula yang terpaksa berpisah kerana bercerai(ini tak tahu siapa yang patut disalahkan). Belum kahwin kerana masih tercari-cari jodoh. Sengaja hendak tinggal keseorangan kerana minat kesunyian. Ada pula yang enggan diganggu kehidupannya. Entah banyak lagi.
Banyak cabaran kalau keseorangan. Apa-apa pun boleh terjadi. Ada kisah mereka yang mengalami sakit serius dan akhirnya mati keseorangan. Maklum tiada sesiapa di sisi. Ada pula terpaksa melihat dinding sahaja kerana masuk penjara. Mereka ini tiada masalah kerana masalah disebabkan oleh perbuatan sendiri.
Namun begitu kalau kita tinggal dengan masyarakat , janganlah mengetepikan diri. Maksudnya menjauhkan diri daripada masyarakat. Kita perlu bersosial. Kalau tidak, baik kita tinggal di gua atau pulau. Hiduplah seorang diri di sana. Di sana mungkin ramai kawan yang tidak boleh berkomunikasi dengan kita!
Jadi, janganlah beria-ia hendak tinggal seorang diri. Parah dibuatnya. Kita manusia yang memerlukan teman. Belum ada teman hidup carilah seorang. Bukan susah. Carilah yang sesuai dengan diri kita.

No comments:

Post a Comment