Sunday, November 22, 2009

CUTI DI DAMAI








MUSIM cuti sekolah datang semula. Saya sempat membawa anak bongsu, Hanisah, ke Damai Puri. Satu yang istimewa di sini ialah pantainya yang cantik.
Kebetulan juga musim hujan. Kedinginan hotel ini ditambah juga dengan kedinginan musim hujan. Apabila dicampurkan, bertambahlah sejuk!
Sejak kecil si Hanis ini minat dengan air. Maka, dia pandailah sikit-sikit mandi. Kita ini malas hendak mengajarnya walaupun bapanya ini kaki sungai dulu. Kalau berenang bolehlah tahan.
Apa yang saya hendak kongsikan bersama ialah ramainya anak-anak di kolam ini. Ibu bapa memang best kerana dapat membawa anak-anak ke sini. Kolam renang yang ada memang cukup sesuai dengan anak-anak. Sebab itulah, ibu dan bapa anak-anak berkongsi mandi di sini. Menjaga anak katakan. Sebenarnya ibu bapa ini tak tahu berenang rupanya.
Saya melihat kemesraan ibu bapa dengan anak-anak cukup mencuit hati. Betapa beruntungnya anak-anak ini. Kita sebagai orang yang beruntung dapat bersama-sama anak-anak di hotel yang ternama, jangan kita lupa anak-anak yang bermain air laut bergelora. Bukan apa? Mereka terpaksa ikut bapa mereka menangkap ikan untuk menyara kehidupan. Sedihnya musim hujan seperti ini, tahu-tahulah pendapatan yang mereka dapat. Kais pagi makan pagi sahaja!
Memandangkan musim sekolah kali ini panjang, jangan tidak bawa anak-anak bercuti di tempat yang menarik. Buanglah sedikit duit untuk keriangan mereka. Mereka gembira, kita turut bahagia.
Cutilah sahaja di dalam negeri. Banyak tempat. Pergi luar negara, orang lain untung. Biarlah kita dapat menambah pendapatan negara. Yang penting, perbelanjaan kita dapat meningkatkan ekonomi negara sendiri.
Jadi, selamat bercuti. Jagalah anak-anak kita. Namun jangan lupa beri mereka ilmu sepanjang cuti ini.

No comments:

Post a Comment