Tuesday, December 1, 2009

MUSIM BUAH DURIAN DAN LANGSAT DI KUCHING



MUSIM Raja Buah sudah mari ke Kuching. Bertimbun-timbun buah durian di sekitar bandaraya Kuching. Sebab itulah bandaraya Kuching berbau buah durian. Namun ianya enak dan sedap apabila dimakan.
Bandaraya Kuching juga diserang oleh orang luar. Itulah tibanya adik ipar aku serta keluarganya dari Labuan semata-mata untuk menikmati buah ini. Makanlah selagi kita dapat makan. Namun ingatlah juga rasa diri sendiri. Jangan terlalu lahap makan, kesihatan diri terancam. Apabila kesihatan terganggu, alamat terpaksa menghadap Hospital. Inilah nasihat kekanda ini.
Aku ada petua untuk menikmati durian ini lebih sedap.
Anda boleh ambil isinya saja dan buat tempoyak. Atau anda buatlah bubur durian. Ataupun anda makan durian ini dengan sagu. Ataupun anda buatlah ice cream. Tetapi ingat...jangan lupa bagi aku juga. Aku memang suka makanan ini. Cuma tidak berkesempatan untuk memakannya.
Di Kuching anda boleh dapatkan durian yang baik ini dari Pasir Pandak, Bau, Pasar Satok dan Serian. Kami dengan teman-teman dapat rasa durian Serian minggu lepas. Memang sedap. Jaga-jaga juga kalau makannya kerana mulut berbau teruk.
Sebab itu orang putih tidak mahu makan. Bau...very smilly...katanya.
Langsat dan durian pun ada. Wauuu...kawan-kawan, semuanya sedap. Buah rambutan kopek-kopek. Ada rambutan budak sekolah...entah apa namanya lagi. Makan sajalah. Kalau sudah tamat musim buah...terkenang juga dengan buah-buah ini.
Jadi...makanlah buah-buahan tempatan. Buah-buahan import...bila-bila masa boleh makan.

No comments:

Post a Comment