Saturday, November 14, 2009

PTK MENGUJI KEFAHAMAN BEKERJA





Penilaian Tahap Kecekapan (PTK) merupakan satu komponen dalam Sistem Saraan Malaysia yang diperkenalkan bermula 1 November 2002 melalui Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 4 Tahun 2002. Semua penjawat awam yang berkelayakan mesti mendudukinya. PTK ini merupakan satu mekanisme pengukuran kompetensi yang memainkan peranan dalam menentukan standard dan tahap pengurusan kompetensi pegawai. Tujuannya untuk melahirkan modal insan yang cemerlang dalam perkhidmatan awam dan mampu menangani cabaran semasa.
Memang PTK ini amat perlu untuk penjawat awam. Ia bukan sahaja menonjolkan kebolehan dan kreativiti mereka dalam aktiviti semasa tetapi sebagai kesinambungan melahirkan penjawat awam yang betul-betul berkeyakinan tinggi. Saya mengambil contoh hasil daripada kehadiran pegawai ke PTK.
Ada kalangan mereka tidak pernah berkomunikasi sesama sendiri. Sebab itu ada yang pening kepala atau sakit teruk semasa PTK. Namun setelah melaluinya, mereka menjadi orang yang ceria dan malah mereka semakin yakin dengan diri sendiri.
Saya yakin ramai penjawat awam mendapat manfaat daripada PTK ini. Tugasan yang diberi dan malah dibentangkan baik secara inividu atau kumpulan sebenarnya amat baik kepada kita sendiri. Kita dapat lihat kemampuan sendiri. Kita juga dapat melihat di mana kita berdiri sebenarnya. Kita juga dapat melihat kebolehan rakan-rakan.
PTK telah banyak berubah baik dari segi mata pelajarannya ataupun tempoh mendudukinya. Jadi, jadikan PTK ini landasan untuk melihat 'kekuatan atau kelemahan' diri sendiri.

No comments:

Post a Comment