Tuesday, November 10, 2009

MASJID BESI YANG INDAH





SALAH sebuah mercu tanda kegemilangan terbaru umat Islam di Malaysia ialah Masjid Besi yang baru dibuka di Putrajaya. Jumaat lepas saya sempat bersolat Jumaat di situ. Memang indah. Kalau tak silap saya, solat Jumaat ini dibuat siaran langsung oleh TV1.
Masjid ini juga dikenali sebagai Masjid Sultan Mizan. Baginda yang merasmikannya. Masjid ini begitu kreatif pembinaannya. Bayangkan rangka dan inti masjid ini diliputi 70% keluli. Walau bagaimanapun, anda tidak berasa panas ketika solat. Inilah keistimewaan Masjid ini.
Mungkin ia agak baru, maka, pembangunannya masih rancak dibuat. Umpamanya, jalan-jalan sekitarnya masih dalam proses pembinaan. Tempat wuduknya cukup besar dan mengujakan. Sesiapapun akan terharu ketika mengambil air sembahyang.
Sefahaman saya, masjid ini kedua selepas Masjid Putra. Sehubungan itulah, pembinaannya begitu ditunggu-tunggu jemaah apalagi Masjid Putra yang semakin penuh dengan umat Islam.
Kalau anda berkesempatan ke sini, datanglah berjemaah. Jangan hanya melihat atau bersiar-siar sekitarnya. Pemandangan yang menarik memang menjadi tarikan di sini. Tasik dan pokok-pokok menghijau pasti akan memenuhi keinginan masyarakat yang mengunjunginya.
Kita berharap dengan adanya Masjid Besi ini, maka, syiar Islam akan lebih rancak dan berkembang.

No comments:

Post a Comment