Wednesday, November 11, 2009

SAHABAT SEJATI BAWA KE MATI




MEMPERKATAKAN berkenaan seorang sahabat, kita mesti wujudkan suasana seperti zaman Rasulullah s.a.w. dan para sahabat. Sahabat-sahabat baginda s.a.w. bagai bintang. Mereka merupakan teman di kala senang. Sahabat ini amat juga merasai kesusahan Nabi s.a.w. di kala susah dan perit.
Inilah yang harus dimiliki oleh setiap insan. Apakah kita ada sahabat seperti ini? Mungkin ada. Namun mereka amat sedikit. Masa masih terluang untuk kita membentuk ikatan seperti ini. Tidak salahnya kalau kita juga mewujudkan sahabat di kalangan berlainan jenis. Namun kita ada batasnya.
Inilah yang ingin saya perkatakan. Kita miliki ramai sahabat seperti Ustaz Hadi, Ustaz Serozi, Basiron, Haji Ismail Hashim, Ustaz Khairuddin (sekadar menyebut beberapa nama) yang kembali ke tempat asal untuk menyambung khidmat bakti di bumi sendiri. Kehilangan mereka mewujudkan sahabat baru. Kesian kita orang yang baru ini pun akan mengikut mereka. Pak Ujang begitu rapih dengan kami. Hampir 20 tahun di Sarawak. Awal bulan depan beliau akan bertugas kembali di Kuala Lumpur. Kami amat kenal beliau dan keluarganya. Satu keluarga yang betul-betul mernghayati sifat sahabat. Tidak payah suruh atau ajak, mereka akan menghulurkan tangan dan kaki secara mudah.
Inilah dia sahabat. Aku doakan semoga keluarga Pak Ujang akan tetap ingat kami masyarakat Islam di Matang Jaya. Kedatangannya nanti tetap ditunggu.
Sahabat setia sahabat hingga ke mati!

No comments:

Post a Comment