Tuesday, November 17, 2009

BERSYUKUR PADA APA YANG ADA!




Bagaimanakah kita menyatakan syukur kita ke hadrat Allah Taala? Masih ramai daripada kita tidak mengetahui caranya. Banyak caranya. Salah satu cara terbaik ialah dengan menunaikan solat lima waktu sehari semalam kepada-Nya. Ini merupakan tiang asas di dalam agama Islam. Pernahkah kita menunaikannya?
Saya amat yakin dengan menunaikan solat ini, maka, rasa yakin kepada kewujudan Allah memang kuat tersemat di hati kita. Apa sahaja kita buat berpaksi kepada Allah. Malah ke mana-mana sahaja kita pergi, Allah bersama kita.
Jadi, bersyukurlah dengan apa yang dianugerahkan-Nya kepada kita. Kita bersyukur dapat hidup di dunia fana ini. Kita patut bersyukur dengan apa yang kita ada. Jangan bandingkan hidup kita dengan orang yang berada di atas kita. Bandingkan apa yang kita ada dengan orang yang di sebelah kita yang sedikit kurang. Bukan apa, hanya sebagai peringatan buat kita. Seterusnya kita bersyukur kepada apa yang ada.
Nikmatkah kita ada dua biji mata yang cukup baik? Cuba lihat rakan kita yang tiada penglihatan. Nikmat ini cukup besar. Jangan kita bandingkan mereka yang ada banglo dengan rumah kita yang hanya ada rumah teres atau hanya tinggal di flat! Bersyukur sahaja kerana kita berupaya membelinya.
Dengan bersyukur dengan apa yang kita ada, kita akan sentiasa ingatkan Allah. Hidup kita bahagia. Minda kita tenang dan kita setiap saat ceria.
Kita juga amat bersyukur punya anak-anak yang comel, jawak dan cerdik. Sayangilah mereka. Mereka pasti akan menyayangi kita.

No comments:

Post a Comment