Monday, November 16, 2009

OH...HUJAN...OH ...HUJAN...




ITULAH lagu popular sedikit masa dulu. Lagu yang diistilahkan sebagai lagu berantai. Mana tidaknya, katak panggil hujan kerana takutkan ular makannya. Seronok dengar lagu tersebut!
Namun sekarang musim tengkujuh. Di mana-mana hujan turun dengan lebat. Kita yang ada anak-anak kecil waspadalah sikit. Kalau tidak kita akan meredah hujan dan air laut untuk mencari mereka. Sudah terlalu banyak kisah sedih terpapar di media kita.
Begitupun, hujan membawa rahmat untuk kita juga. Jangan salahkan takdir. Hujan atau panas ia anugerah Allah yang tidak ternilai harganya. Kita sebagai manusia hanya bersedia menghadapinya.
Kedua-dua fenomena alam ini turut membawa pelbagai jenis penyakit. Untuk itu, kita harus menjaga kesihatan diri. Penyakit seperti taun dan denggi sentiasa menunggu masa ketika kita lalai. Sehubungan itu, sebelum ia menjangkiti kita, potong penyakit tersebut daripada mendekati. Cegah sebelum parah.
Kita patut bersyukur banyak dengan anugerah Allah buat kita. Di mana sahaja kita di Malaysia ini, kita beruntung. Kita jauh daripada malapetaka yang besdar. bencana yang kecil itu peringatan Allah buat kita. Kita janganlah lalai. Sedarlah kelemahan diri kita. Jangan jadi seperti Firaun yang tidak pernah sakit. Apabila ini terjadi, beliau bongkak dan akhirnya mengakui sebagai Tuhan. Jauhlah sikap sombong, ego, bangga diri dan fitnah-memfitnah.
Bersyukur dengan apa yang kita ada.

No comments:

Post a Comment