Thursday, November 19, 2009

TRAFIK JEM TERUK DI PUTRAJAYA


PERKARA lama yang masih menghantui beberapa kawasan pejabat kerajaan di Putrajaya ialah kesesakan lalu lintas dan parkir. Kita yang beroperasi di Kompleks E mungkin antara tempat paling teruk mengalami gangguan kesesakan trafik dan juga kekurangan parkir. Entah bagaimana boleh terjadi?
Saya yakin kesesakan ini berpunca daripada ketiadaan tempat untuk meletak kenderaan yang cukup. Kalau ada pun, parkir tersebut dikhususkan untuk para pegawai sahaja. Justeru itulah, sepanjang jalan keluar dan masuk ke pejabat kerajaan penuh dengan kenderaan. Ini disebabkan oleh penjawat awam yang membawa kenderaan. Keadaan ini disesakkan pula oleh kenderaan pelanggan yang datang untuk berurusan dengan pelbagai pejabat kerajaan.
Diceritakan kawan, beberapa tahun lepas keadaan ini tidak terjadi. Malah saya rasakan tidak ada orang yang menyangka bahawa keadaan ini akan terjadi. Namun begitu, mantan Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamed sudah menjangka keadaan ini akan berlaku. Sebab itulah beliau mahu moneral dibina, jalan rayanya dibuat besar, tempat parkir khas untuk kenderaan disediakan dan bas-bas yang disediakan untuk penjawat awam. Tambang hanya 50 sen!
Pada bulan Ramadan lepas, kesesakan untuk balik memang membingungkan. Saya sendiri pernah tersangkut 40 minit semata-mata mahu keluar dari tempat parking. Kalau biasanya tidak sampai 5 minit keluar, keadaan kala ini menaikkan sedikit kemarahan hati. Mana tidaknya, kita manusia ini langsung tidak mahu beralah. Masing-masing ingin keluar cepat dan enggan memberi laluan kepada orang lain.
Sehubungan itu, kita berharap langkah yang akan diambil oleh Perbadanan Putrajaya untuk memperbaiki keadaan ini amat dialu-alukan. Kita jangan begitu mengharap kepada anggota-anggota polis trafik sahaja. Kesian dengan mereka yang terpaksa menguruskan pergerakan kenderaan setiap masa.
Jadi, berbudi bahasalah ketika berkenderaan.

No comments:

Post a Comment