Tuesday, November 24, 2009

MERAIKAN KANAK-KANAK TABIKA KEMAS







KAMI cukup ceria bersama kanak-kanak Tabika KEMAS Al-Muhajirin, Matang Jaya pada majlis perpisahan untuk kanak-kanak berusia 6 tahun. Tahun 2010 mereka akan mula memasuki Tahun 1. Bermakna mereka mula melangkah ke alam persekolahan sebenar.
Di samping mereka, kami meraikan kanak-kanak berumur 5 dan 4 tahun. Mereka diberikan hadiah, sijil, diraikan bersama maskot KFC dan makan. Mereka cukup gembira bersama dengan guru-guru di KFC.
Turut hadir ialah tiga orang pegawai KEMAS Negeri Sarawak.
Majlis seperti ini memang layak diberikan kepada kanak-kanak ini. Sebagai tanda penghormatan untuk mereka, majlis ini dapat dijadikan teladan buat anak-anak melihat kesungguhan guru-guru di dalam mendidik mereka. Sebenarnya kita ibu bapa atau pihak tertentu jarang melihat sumbangan besar guru-guru Tadika, Tabika atau sewaktu dengannya. Kanak-kanak yang berumur 4, 5 dan 6 tahun merupakan tahun awal mendidik mereka. Bermakna guru-guru ini mengalami satu tekanan yang cukup besar berhadapan dengan anak-anak yang masih mentah.
Guru-guru di sekolah rendah dan menengah dan universiti patut mengucapkan terima kasih kepada guru-guru di peringkat bawahan ini.
Kita amat sedih juga, jasa guru-guru Tabika ini jarang dihargai baik oleh ibu bapa ataupun anak-anak kita. Mungkin sumbangan mereka 'tidak nampak' atau sengaja tidak difahami. Jadi, kita janganlah lupa sumbangan seumpama ini.
Guru adalah pelita hidup kita. Justeru itu, menghargai mereka seperti kita menghargai sumbangan ibu bapa.

No comments:

Post a Comment