Friday, November 20, 2009

ROKOK...ROKOK...KALAU DAH GIAN



ENTAH mengapa orang merokok makin naik harga rokok makin rancak merokok! Saya tidak begitu kisah sangat dengan orang merokok ini. Namun yang menyedihkan ialah mereka tidak hirau orang yang tidak merokok. Pokoknya mereka akan merokok ikut nafsu sendiri sahaja. Tahniahlah kepada mereka yang masih merokok kerana tidak lama lagi kuranglah rakyat Malaysia!!!
Di beberapa pejabat kerajaan di Putrajaya ini, ada staf yang kaki merokok tanpa mengenal tempat. Paling menyedihkan ialah mereka yang merokok ketika melopong duduk di dalam tandas. Mereka kononnya untuk mencari ilham. Mereka merokoklah sambil bertelur. Mereka seronok tetapi kita yang sakit hidung dan mulut. Apalagi kita yang ada penyakit asma.
Gianlah itu. Namun mereka mesti pandai-pandailah merokok. Tengah terduduk di dalam tandas pun merokok. Bagi mereka, itu seronok. Kita yang tidak merokok bagaimana?
Seperkara lagi ialah geng-geng yang merokok di tangga-tangga bangunan. Sudahlah tempat ini tiada udara ditambah lagi dengan asap-asap rokok - tahu-tahu sajalah keadaannya. Apabila kita sindir mereka kata 'kami fogging' untuk halau nyamuk. Mereka ini pandai menjawab.
Soalnya ialah merokok biarlah berpada. Maksudnya merokok di tempat yang tidak mengganggu orang lain. Kalau mereka ada hak untuk merokok, kita yang tidak merokok, ada juga hak untuk menikmati kesegaran udara. Kalau udara sudah tercemar, alamat tiada yang selamat.
Marilah kita membantu mereka merokok untuk BERHENTI MEROKOK! Sedarlah dunia ini milik kita bersama.

No comments:

Post a Comment