Thursday, December 3, 2009

MENGENANG MANGSA HIV/AIDS





TERLUPA Hari 1 Disember. Hari ini merupakan Hari AIDS Sedunia. Lama di Putrajaya ini dan bertapa di Aras 6, Blok E1 aku agak sepi daripada aktiviti-aktiviti berkaitan kesihatan awam. itulah kelemahan padaku.
Namun begitu, adakalanya terkenang beberapa aktiviti yang diukir bersama teman-teman sedikit masa dulu. Salah satu ialah menjelang 1 Disember kami akan sambut Hari AIDS. Kami atur program. Malah kami jemput beberapa orang Pembawa HIV Positif untuk bersama program kami. Alhamdulillah, sokongan orang ramai dan mangsa AIDS cukup baik.
Aku rasa terharu kerana teman-teman masih mengingati hari ini. Walaupun berada di dalam keadaan kelembapan ekonomi, aktiviti sambutan Hari AIDS tetap dibuat. Di Sarawak teman-teman menyambutnya di Pusat Maklumat Islam di Simpang Tiga. Walaupun tidak hadir, mendengar sambutan sudah cukup mengenangkanku dengan kepayahan warga KKM dan Jabatan Kesihatan Negeri Sarawak mendekati pesakit dan penyakit membahaya ini. Setidak-tidaknya, sambutan sebegini suatu pengukur kesedaran kita terhadap penyakit berbahaya ini. Apakah yang boleh kita bantu mangsa AIDS iin?
Banyak temanku. nasihatkan adik atau anak atau kawan kita daripada terjerumus ke dalam kancah bahaya ini. Beri sokongan kepada aktiviti yang dijalankan. Muliakan hidup kita dengan aktiviti-aktiviti berfaedah. Platformnya banyak. Wadahnya di mana-mana.
Buat kawan-kawan penghidap AIDS atau Pembawa HIV, kuatkan tekad kamu untuk terus hidup. Bergaullah dengan mereka yang tiada AIDS. Jangan takut kerana kami sentiasa bersama anda.
TERUSKAN PERJUANGAN MEMUSNAHKAN AIDS. JANGAN SALAHKAN PESAKIT AIDS. MEREKA SEBENARNYA MANGSA KEADAAN.
AMALKAN HIDUP SIHAT SETIAP WAKTU!

No comments:

Post a Comment