Thursday, December 17, 2009

MENGHAYATI HARGA DIRI




KATA pepatah kita, kalau mendongak bintang di langit jangan lupa rumput di bumi. Kata-kata ini sangat indah. Namun begitulah segelintir kita. Apabila sudah di atas, lupa orang di bawah. Namun kalau susah, baru hendak minta tolong rumput di bumi.
Pepatah ini diindahkan lagi dengan kata-kata "ikut resmi padi, makin berisi makin tunduk".
Sengaja saya kaitkan perkara ini dengan sesetengah sikap kita manusia. Kala susah minta tolong. Kalau senang orang disusahkan. Keikhlasan tiada. Kejahatan banyak.
Saya sebenarnya diajukan oleh segelintir kawan teman berkenaan sikap begini. Jawapan saya mudah sahaja. Orang begini memang susah untuk berkawan. Kalau berkawan pun dia akan pilih orang-orang tertentu sahaja. Maknanya, kalau orang tersebut secocok dengan sikap dia, dia akan berkawan.
Jadi, kalau mencari kawan carilah yang akan bersama kita menangis di kala senang dan di kala susah. Jangan apabila kita ditimpa musibah, kita ditinggalkan. Manakala dia goyang kaki sambil bersiul.
Pernah seorang pujangga Islam memperkatakan soal sikap begini. Orang tersebut, katanya, akan merana apabila dibalas Allah Taala. Namun Allah maha pemurah. Keinsafan sahaja yang akan menyedarkannya.
Justeru itu, jadilah manusia serba sederhana seperti Nabi Muhammad s.a.w.

No comments:

Post a Comment