Thursday, December 31, 2009

2010 PERLU DIHAYATI
















MENJELANG tengah malam ini, kita akan melangkah ke tahun baru masihi 2010. Bagaimanakah persediaan kita?





Itulah yang sering orang tanya kita. Untuk mereka yang memang sudah bersedia, menjelang tahun baru, mereka masih seperti biasa. Mereka tidak perlu membuat sambutan yang menyebabkan mereka macam diserang histeria. Buat apa kerana tahun baru perlu dihayati sepenuhnya. Bermakna kita perlu meneruskan kehidupan. Umur kita semakin tua. Hidup semakin susah kalau tidak dilayari dengan sempurna.





Di mana-mana pun, orang akan memperkatakan dunia tahun baru. Begitupun, apakah minda kita sudah diubah pemikirannya? Apakah kehidupan hari ini mempunyai perbezaan daripada semalam? Ataupun semalam hanya mengajar kita menjadi lebih jahat?





Jadi, untuk merealisasikan kemunculan tahun 2010 ini lebih dihayati, pandang sekeliling kita. Harap-harap kehidupan kita ada berubah sedikit. Contohnya kalau dulu kita tidak ada pasangan hidup sekarang sudah ada...itu tanda baiknya. Tunggu pula anak. Apabila sudah ada anak...tunggu pula cara pembesaran mereka mengikut rentak yang kita mahu. Mendidik mereka emnjadi manusia atau insan berguna...itulah yang perlu diutamakan.





Saya berharap esok 2010 akan membawa satu macam perubahan yang amat ketara kepada kehidupan kita. Berubahlah sedikit demi sedikit kerana dunia ini semakin kecil. Dunia tanpa sempadan bermakna juga dunia yang cukup kompleks.





Kita perlu ucapkan selamat datang kepada 2010 dengan penuh ceria.

No comments:

Post a Comment