Monday, December 7, 2009

PANGGILAN SERIKIN






LAMA tak ke Serikin. Entah tiba-tiba Bana dan Lela ajak, terus mahu.
Biasanya malas kerana dua perkara - kesesakan lalu lintas dan poket pasti kering. Betul dan itulah yang dialami.
Namun Serikin berubah sekelip mata. Serikin jauh berbanding Tebedu. Tebedu walaupun hebat sedikit masa dulu tetapi terletak di dalam kawasan orang. Serikin tidak. Kita tidak khuatir kalau diculik. Serikin dalam wilayah kita.
Memang banyak barang. Murah tapi harga kekadang tinggi juga kerana ikut limpahan manusia yang datang. Manusia datang dari seluruh ceruk rantau Malaysia dan mungkin Brunei Darussalam. Beli apa sahaja yaang mampu dibeli.
Jalan ke Serikin cukup baik. Ada tempat sepanjang jalan boleh berhenti dan beli hasil hutan. Midin ada. Keladi ada. Rebung ada. Pulut ada. Banyak lagi...semua boleh dibeli. Harganya kita sahaja yang boleh menawarkannya.
Serikin membolehkan penduduk tempatan meningkatkan pendapatan. Sebab itu rumah mereka cukup cantik. Laman rumah bertile. Kereta pelbagai jenis menghuninya. Namun penduduknya tetap tenang dan ramah. Masyarakat Bidayuh di sini cukup memberi sokongan kepada penjual dari tanah sebelah sempadan. Mereka sediakan stor untuk mereka menyimpan barangan. Bayaran amat berpatutan.
Bolehlah anda yang belum datang ke Serikin, berkunjung ke sini. Kalau pernah, pasti anda tidak jemu-jemu nak datang lagi terutama yang kaki jual barang.
Aku sempat beli seluar BMW. Tak dapat pandu BMW, pakai seluar berjenamanya sudah cukup. Lela dan Bana apalagi beli lebih kerana mereka pandai bisnes. Kakak cari barang saja.
Mudah-mudahan nanti Serikin akan betul-betul menjadi daya tarikan pelancongan daerah Bau. Moga ia limpanan pendapatan setempat dan rakyat sebelah.

No comments:

Post a Comment