Thursday, December 10, 2009

PUSAT PANGGILAN KESIHATAN KEBANGSAAN






DUA hari penuh menyertai Kursus Kesedaran Pusat Panggilan Kesihatan Kebangsaan amat mengujakan. Mana tidaknya, banyak input dan ilmu baru diperolehi. Keadaan bertambah rancak apabila dua orang konsultan - Jeremy dan Ken, memberi input yang cukup baik.
Sebenarnya Kementerian Kesihatan Malaysia di bawah Bahagian Telekesihatan bercadang untuk mewujudkan Pusat Panggilan Kesihatan Kebangsaan atau dikenali sebagai Call Centre ataupun Contact Centre. Apapun, penerangan yang jelas perlu diberikan kepada penjawat awam KKM yang akan mewujudkannya dahulu. Kalau tidak, matlamat untuk mewujudkannya akan samar-samar.
Pusat ini sama seperti yang ada di Australia, United Kingdom dan beberapa negara Barat. Ia amat releven apalagi di dalam sebuah negara yang sedang menuju ke arah pembangunan teknologi maklumat yang drastik.
KKM berharap Pusat ini akan dapat direalisasikan menjelang Rancangan Malaysia Kesepuluh. Inisiatif untuk menubuhkannya memang telah ada sejak tertubuhnya Putrajaya dan MSC. Apa yang perlu dibuktikan ialah berupayakah tidak kita mewujudkan Pusat ini? Ia penting kepada masyarakat negara ini terutama di dalam memahami dan mendekatkan diri kepada penjagaan kesihatan diri serta keluarga secara lebih berkesan dan menyeluruh.
Saya amat yakin Pusat ini dapat dibangunkan dengan sokongan banyak pihak terutamanya MDec dan pihak atasan KKM. Pusat ini dirasakan akan menjadi jhambatan utama KKM Malaysia khasnya di dalam mendekatkan rakyat kepada bidang kesihatan dan perubatan. Dengan demimkian, rakyat tidak begitu perlu berkunjung ke premis Kesihatan semata-mata untuk mendapatkan sedikit rawatan seperti pening kepala.
Nasihat dan tunjukajar daripada Pusat Panggilan Kesihatan ini sudah memandai. Begitu juga kalau mereka ingin mendapat rtawatan lebih intensif. Pusat ini akan memberi panduan menyeluruh kepada mereka untuk ke mana mereka perlu pergi.
Kita berharap Pusat ini akan menjadi realiti dalam masa terdekat. Saya yakin peruntukan tidak begitu menjadi masalah. Apa yang akan dihadapi ialah bentuk dan siapakah yang paling layak mengendlaikannya. Bahagian Telekesihatan tiada sebarang kesukaran untuk mewujudkannya. Apa yang penting kerjasama daripada banyak pihak.

No comments:

Post a Comment