Wednesday, December 23, 2009

LIDAH LAGI TERGIGIT






HANYA orang berkeluarga atau bersuami isteri dan beranak pinak tahu betapa indah dan pahitnya hidup berkeluarga. Waktu bercinta dan berpasangan, memang semuanya indah. Keindahan kala berdua...tidak dapat diluahkan dengan kata-kata.
Aku sengaja berkongsi hidup berumahtangga ini. 20 tahun aku berkeluarga. Isteri masih satu. Anak-anak 3 orang. Ribut taufan yang sederhana memang sudah biasa ditempuhi. Kekadang kedua-dua angin ini menambah rasa kasih sayang yang semakin intim. Itulah kehidupanku.
Tahukah anda orang yang masih single pasti banyak kekurangannya. Ini kata-kata pakar. Mereka walaupun berjaya dalam dunia mereka tetapi mereka pasti ada yang tidak mencukupi. Cuba tanya sendiri kepada golongan ini. Aku bukan mencerca golongan ini tetapi hendak berkongsi sedikit pengalaman kita berkeluarga.
Kita berkeluarga cukup hebat. Adakalanya berperang tanpa sempadan. Adakalanya perang dingin entah kerana sebab-sebab yang terlalu kecil. Adakalanya kasih sayang memuncak kala memerlukan seseorang. Kita jangan bandingkan dirik kita dengan segolongan manusia yang kahwin jangka pendek. Namun lepas bercerai ataupun sudah jadi janda atau duda....wauuuu...prestasi mereka cukup tinggi. Saham naik melambung!
Kata P.Ramlee lidah lagi tergigit. Memang betul. Jangan lidah tersebut putus sudahlah. Kita berselisihfaham dengan pasangan kita biarlah ada batasnya. Seorang bising sangat, kita diamkan diri atau bising sikit.
Melayari alam rumahtangga bukan untuk dua tiga tahun. Ia pelayaran yang cukup panjang. Saya teringat seorang bapa saudara saya yang kematian isterinya. Selepas hampir 20 tahun baru dia ingin berkahwin semula. Tabik buat bapa saudara ini. Nafsu? Kita boleh luahkan di mana-mana sahaja? Apa yang amat susah ialah menseimbangkan pelayaran kehidupan berumahtangga. Rumahtangga mana yang tidak pernah berkocak? Semua kita merasainya.
Jadi, terpulang kepada diri kita untuk melayarinya. Kalau kita berjaya, kita akan bahagia bukan sahaja di dunia ini tetapi di akhirat nanti.

No comments:

Post a Comment