Sunday, December 13, 2009

KEMBALI BERTUGAS DI NEGERI ASAL







TERIMA kasih kawan-kawan di Telekesihatan, KKM. Majlis perpisahan kekadang membawa kepiluan juga. Mana tidaknya. Di samping makan, kita disuruh berucap. Kita juga diberikan hadiah kenangan.
Tahu tak apa kenangan yang paling paling manis apabila tibanya hari perpisahan? Tidak lain ialah ucapan 'tahniah' daripada kawan-kawan kerana dapat kembali ke tempat asal. Memang saya minta dari awal posting bailik ke tempat asal. Mana tidaknya, semua keluarga tidak ikut. Itu yang agak beratnya. Tinggallah kita keseorangan. Sunyi sepi apalagi bila tibanya hujung minggu!
Namun ilmu banyak ditimba. Di samping tugas-tugas baru di Telekesihatan, meeting dengan pelbagai peringkat atasan dan bawahan sesuatu yang amat mengujakan di ibu pejabat KKM. Kalau di tempat sendiri, Pengarah Negeri paling besar. Di sini KSU dan KPK yang paling besar. Seronok dapat bermeeting dengan mereka.
Tugas pun berbeza. Di negeri kita terpaksa buat pelbagai kerja hingga berjumpa masyarakat. Itu yang bestnya. Kita pun dilatih untuk berhadapan dengan orang ramai. Tetapi di KKM, kita banyak berkubang di pejabat. Buat kertas kerja, meeting, call dan seumpamanya.
Begitupun, terima kasih buat Dr. Amir dan kawan-kawan yang banyak mengajar ilmu baru kepada saya. Memang ada perbezaan dengan tugas lepas. Insya-Allah kita akan bertugas sama lagi suatu hari nanti. Buat kawan-kawan yang tinggal, berusahalah dengan lebih kuat.

No comments:

Post a Comment