Friday, December 4, 2009

APABILA IPAR DUAI BERJUMPA!






MEMANG indah apabila dapat berjumpa, makan, berbual dan bergurau senda dengan beberapa ipar dan biras. Kali ini aku dapat berjumpa dengan Reduan alias Frank, Kamal dan Bana. Isteri-isteri kami adik-beradik. Si Frank kahwin dengan Miriani alias Ani. Si Kamal kahwin dengan Dewi alias Rahmaz. Si Bana kahwin dengan Lela alias Elok. Itulah antara kami. Oooo...aku pula kahwin dengan kakak mereka iaitu Rosma alias Wati. Nampaknya kami orang luar yang beruntung besar. Mana tidaknya dapat isteri yang comel komel atau cute ataupun bahasa isteri kami JAWAK!
Keadaan ini ditambah pula dengan keserasian kami beripar duai. Apabila bertemu...pasti riuh-rendah. Turut hadir ialah si Mimi alias Mazrah dan ibu mentua kami yang biasa orang panggil Umik (perempuan tua dalam adik-beradik).
Kebetulan aku ambil anakku, Hanisah yang diculik semalaman dengan mereka di Santubong Resort. Maklum si anak-anak ini nak bersama petunggal atau sepupunya. Bukan apa nak mandi di kolam dan makan bersama. Indahnya dunia ini.
Si Frank dan isterinya, si Ani ketagih buah durian. Dengar cerita beli dua guni durian ketika melangkah kaki ke Sarikei dan dipajoh(dimakan) di Kampung Rejang. Wauuu...lesap buah durian di Sarikei. Sayang sekali kami tak bersama. Kalau tidak...habis buah durian tersebut. Maklumlah di Labuan kekurangan buah-buah sebegini. Apa yang ada buah-buah import. Maklum orang Labuan banyak duit!
Dipendekkan cerita...pertemuan kami pertemuan menyeronokkan. Lama tidak bersama. Maka, si Kamal belilah sate, ikan bakar, lauk pauk dan sedikit buah dabai. Orang Labuan terpaksa pandai makan dabai sebab dah kahwin dan beranak orang Sarawak. Makanlah kami dengan makanan yang banyak. Masuk campur juga si Mimi dan Umik. Sayang isteriku tak ikut serta kerana malas hari ini. Penat!
Seronok benar kami. Anak-anak kami pula menjangkau semakin besar. Tak rasa kita semakin tua dan anak-anak bakal mengambil tempat. Tak apalah. Kalau umur panjang, dapatlah kami semua menerima menantu yang baik-baik. Baik buruknya terpulang kepada pemilihan anak-anak sendiri. Samalah macam mentua kami menerima kami. Nasibnya baik kerana mendapat menantu seperti kami yang rajin beli buah durian dan langsat? Aduh...aduh...sejuk tangan mentua mendengarnya.
Kami rancang nak berkenduri kendara bersama-sama nanti. Maklum anak-anak masih kecil dan dapat dibawa bersama. Moga-moga keinginan kami ini kesampaian juga.
Jadi...buat Abam, Hafiz...janganlah jeles. Kita dulu. Mana tahu sedikit masa lagi kita dapat bersama-sama sekeluarga besar.
Aku cadangkan kita berkumpul dengan menamakan perjumpaan ini sebagai " Perjumpaan Keluarga Majidi". Tempat...nanti kita cari. Insya-Allah!!!

No comments:

Post a Comment