Monday, December 21, 2009

KESIAN KAWAN-KAWAN BERPERANG MENGHAPUSKAN DENGGI DAN CHIKUNGUNYA





DENGGI adalah pembunuh yang perlu diwaspadakan. Tanpa mempedulikannya, nyawa kita akan berada di dalam keadaan bahaya. Mengapa?
Kehadiran nyamuk Aedes menandakan penduduk di sesuatu lokasi itu tinggal di dalam kawasan kotor. Bermakna, sekeliling dan dalam rumah mereka amat tercemar dan dihuni oleh pelbagai jenis nyamuk.
Mahukah kita digelar penyanggak pengotor? Memang tidak mahu! Hanya mereka yang kurang sivic minded akan bertindak demikian. Cuba elakkan diri kita daripada bersikap demikian. Kita takut digelarkan pengotor.
Kesian kawan-kawan aku di Jabatan Kesihatan Negeri Sarawak. Saban waktu mereka terpaksa berada di lapangan. Kedua-dua penyakit ini telah merubah keadaan hidup mereka. Mereka jarang bersama keluarga. Mereka kurang bercakap sosial. Mereka hanya memberi tumpuan kepada usaha memusnahkan kedua-dua penyakit ini.
Kesian juga kepada mereka kerana masyarakat kurang memberi bantuan. Mana tidaknya telah berbulan-bulan usaha memusnahkan penyakit ini tidak berjaya. Masyarakat umum hanya duduk berdiam diri. Masyarakat hanya ketakutan apabila diri atau keluarga mereka terkena penyakit ini.
Ayuhlah masyarakat...bantulah kami dalam memusnahkan penyakit ini. Kalau tidak, sampai bila pun usaha ini akan gagal. Tugas masyarakat senang sahaja -bantu dan beri kerjasama dengan menyokong kawan-kawan kami ini.
Tanpoa kerjasama ini, alamat kami di KKM akan berkampung panjang di lapangan. Kami tidak kisah tetapi kami ada had. Keluarga perlu didekati juga. Kebajikan kami perlu dijaga juga.
Jadi, kerjasama orang ramai begitu diperlukan!

No comments:

Post a Comment