Wednesday, October 7, 2009

GEMPA BUMI...SWEEPING MALAYSIA...1 MALAYSIA

Kali ini saya amat tertarik dengan slogan kata "Sweeping Malaysia" yang dicetuskan oleh segelintir rakyat Indonesia. Saya kira tak sampai 0.1% rakyat Indonesia bersikap demikian... Slogan ini lebih berbentuk 'memerangi' Malaysia kerana kekacauan yang kononnya dicetuskan oleh rakyat Malaysia dalam beberapa perkara terhadap mereka. Antara ledakan bak gempa bumi yang kononnya dicetuskan ialah Malaysia mencuri beberapa lagu rakyat Indonesia, kekasaran Malaysia terhadap rakyat Indonesia di negara ini dan juga kekurang ajar Malaysia di dalam mencuri batik. Apakah ini benar?
Kesihan Malaysia! Betulkah ini terjadi?
Saya melihat 'kekecohan' ini sengaja dicetuskan oleh segelintir kecil rakyat Indonesia yang sememangnya tidak mengetahui hal sebenarnya. Mereka hanya mendengar secara umum. Mereka juga tidak tahu apakah isu sebenarnya. Malah ringkasnya kumpulan ini tidak pernah membaca akhbar atau menonton berita ataupun menanalisa keadaan sebenarnya. Mereka hanya mendengar sayup-sayup. Pendeknya mereka hanya mendengar tempias yang tidak benar.
Rakyat Indonesia ini perlu tahu keadaan sebenarnya. Malaysia tempat makan 1.8 juta rakyat Indonesia. Kita ambillah setiap jumlah rakyat ini menyuap 4 orang keluarga mereka. Berapakah jumlah keseluruhan? Jumlahnya ialah kira-kira 8 juta rakyat Indonesia bergantung penuh kepada Malaysia untuk menyuap mulut dan mengenyangkan perut mereka. Kecilkah jumlah ini? Golongan yang membantah atau membuat kacau tidak sampai 300 orang daripada kira-kira 250 juta rakyatnya. Apa yang menyedihkan cetusan 300 orang ini dihebahkan oleh media Indonesia. Apakah jadahnya, kata Wan kamaluddin sedikit masa dulu.
Saya yakin ada hasutan sebalik perkara ini. Kita bukan sahaja serumpun tetapi banyak ikatan persaudaraan. Apabila terjadinya gempa bumi di Padang baru-baru ini, Malaysia yang terhegeh-hegeh memberi bantuan. Kita di Malaysia sibuk mengutip derma untuk diberikan kepada mereka. Kita juga menghantar pasukan SMART, PBSM dan beberapa pasukan lain. Apakah penghantaran ini tidak menelan kewangan yang tinggi? Tepuk dada tanya iman.
Jadi...tidak payahlah persoalkan keikhlasan kita membantu. Isu lagu, batik, penyeksaan pekerja mereka di Malaysia bukannya menunjukkan permusuhan kita. Ia sikap biasa di mana-mana sahaja kita hidup. Mana ada manusia yang perfect?
Tepuk dada tanya akal...
Buat saya; Tahniah kepada Malaysia yang tidak pernah membalas. Kita bukan takut tetapi perkara tersebut tidak perlu dihebaoh dan dibising-bisingkan. Tak perlu gawat!

No comments:

Post a Comment