Tuesday, October 20, 2009

MASJID MAKIN MERIAH





ALHAMDULILLAH... Masjid Al-Muhajirin, Matang Jaya, Kuching semakin bertenaga. Di samping aktiviti melimpah, jemaah juga bertambah. Sejak seminggu saya balik bercuti ini, ramai jemaah baru. Jemaah bukan sahaja mengimarahnya waktu Maghrib dan Isya tetapi hampir setiap waktu. Masjid ini mempunyai 2 imam bergaji penuh. Seorang bilal dan merbot juga diberi gaji penuh oleh Jabatan Agama Islam Sarawak. Terima kasih JAIS.
Dengan adanya 4 tenaga utama ini, Masjid ini dapat bergerak lancar. Manakala urusan pentadbirannya diketuai oleh Haji Saed Bin Hassan hanya menguruskan kehidupan Masjid ini dari setiap sudut. Beliau berjaya. Jawatankuasa yang membantunya berjaya memainkan peranan. Begitu pun, langkah seterusnya ialah memberi sokongan penuh kepada ketua. Ketua yang ada mempunyai peranan yang cukup besar. Jadi, tanpa kerjasama, bermakna sesuatu yang dibuat akan mati begitu sahaja.
Namun begitu, Jawatankuasa Pengurusan Masjid juga mesti memberi ruang kepada jemaah lain membantu. Setahu saya, ada segelintir jemaah membentuk JUM - Jemaah Ukhuwah Masjid. AJK patut menerima mereka juga secara ikhlas. Aktiviti yang disokong oleh Jawatankuasa juga aktiviti Masjid. Maka, dengan demikian dapatlah aktiviti yang dilaksanakan memberi manfaat buat seluruh jemaah.
Kita disarankan jangan mendengar omong kosong orang luar. Ada fitnah disebar. Kita perlu waspada. Fitnah amat bahaya daripada membunuh. Itu semua faham. Justeru itu, teruskanlah pelaksanaan aktiviti yang ada. Jemput ustaz dan ustazah yang boleh diyakini. Kalau dapat jemput orang biasa termasuk doktor, pakar lain dan orang yang berkemahiran berbeza. Ini pasti menarik minat jemaah untuk terus bertahan ke Masjid.

No comments:

Post a Comment