Monday, October 19, 2009

LARIAN KESIHATAN ANJURAN MAKSAK SARAWAK






LETIH...PENAT. Kami dapat berlari kira-kira 3.5 kilometer sekitar Dewan Undangan Negeri Baru Sabtu lepas. Sebelum itu, kami bersenam robik ikut irama Malaysia. Instruktur kami ialah Semmi....geng di UPK JKN Sarawak. Rancak dan seronok sekali.
Aku dan isteri berlari dan berjalan dalam larian Kesihatan ini. Ramai yang tidak berjaya melakukan aktiviti ini. Separuh malas. Separuh rajin. Segelintir pula yang betul-betul sihat dan mampu berlari. Seronok melihat Musbah dan Joseph berlari. Mereka memang fit. Yang lain entah...apa sudah jadi walaupun umur masih 20-an. Itulah senario rakyat Malaysia dewasa ini.
Aku ingin mencadangkan supaya aktiviti seperti ini dijalankan secara berkala dan kerap terutama di kalangan kakitangan kerajaan. Anda pula bila lagi?
Di samping itu pameran dan pemeriksaan kesihatan turut diadakan. Mereka yang hadir dan mengambil kesempatan memang beruntung. Itulah kerajaan dah bagi free, kita tak hadir pula. Rugi...rugi...
Sedih tau...kalau anda tidak tahu jenis darah, kolestoral, gula, BMI anda. Peluang begini memang jarang kita dapat. Anda bukannya tidak mampu tapi mungkin gago bah...Lain kali uangkan sedikit masa.

No comments:

Post a Comment