Thursday, October 22, 2009

NIKMAT ALLAH



Bandaraya Kuching hari ini dibasahi hujan. Hampir sepanjang hari air mencurah dari langit. Syukur kepada Allah kerana menurunkan nikmat yang amat berharga ini.
Teringat masih kecil dulu...waktu-waktu begini kami berhujan. Berlari-lari ke merata tempat dalam keadaan separuh dan terbuka(berbogel). Itu tidak mengapa kerana ramai berbuat begini. Seronok dan mengujakan. Kenapa kanak-kanak dan remaja sekarang tidak begini?
Terkenang masa itu juga, kami bermain dengan senapang bemban, peletop daripada buluh dan bermain dengan pelbagai perkara yang generasi hari ini sukar melihatnya. Sekali aku bertanya kepada anakku mengenai peletop. Apa jawapannya...langsung tak tahu. Waktu itulah kami amat cergas. Di samping bertembak sesama sendiri kami menggondol harta pusaka alam. Mana tidaknya buluh dan bemban ditebang sesuka hati. Cuba tanpa generasi hari ini...tahu tak mereka kedua-dua tanaman ini. Aku rasa mereka akan menjawab tidak dengan mulut ternganga.
Ada seorang dua teman menyesal tak bertemu jodoh dengan teman sepermain. Mana tidaknya ada yang berkejaran bersama. " Tak ada selera dengan teman waktu itu kerana macam tomboy atau sebaliknya..." katanya. Ahhh...Sekarang oii...amat menarik mata. Itulah apa nak kata...cari jodoh betul-betul.
Namun itu semua nostalgia. Anda pun banyak kisah. Aku pun banyak kisah. Namun aku tetap terkenang kisah manis saja. Jangan toleh ke belakang kerana dunia semalam hanya untuk ingatan hari esok. Esok mungkin akan membawa cerita yang lebih ceria. Kita sedang berada di hujung senja. kawan lama tetap kawan. kawan baru tetap kawan. Kisah semalam kisah nostalgia. Ada tragis dan ada membangga.
Anda kongsilah bersama aku...

No comments:

Post a Comment