Friday, October 30, 2009

ERTI SEORANG SAHABAT




Selama 4 hari di Seremban, saya memahami teramat sangat erti seorang sahabat atau kawan. Saya sempat berjumpa Ustaz Serozi. Hampir empat tahun beiau balik ke Semenanjung. Dulu beliau di Kuching dan mengajar di Politeknik Matang. Lama baru berjumpa dan kami saling berpelukan. Sayu rasa hati.
Beliau sekarang mengajar di Maktab Perguruan Melewar. Cuma fizikalnya seperti saya - naik sedikit. Namun kekacakan kami masih ada! Wauuu...itulah kita manusia yang telah banyak berubah. Menurutnya dia baru dapat anak baru. Anak kelima. Hebat Ustaz Serozi. Tahniah!
Itulah nilai seorang sahabat. Mana-mana berjumpa pun kedahagaan. Inilah sejatinya slogan 1 Malaysia. Kalau dulu kita saling rasa was-was hendak ke wilayah lain di Malaysia ini, sekarang rindu pula untuk ke tempat mencari rezeki dulu. Itulah Ustaz Serozi. Moga beliau dapat kembali ke Sarawak kerana kita dahagakan ilmu agamanya.
Menyentuh soal erti sahabat - sahabat sejati susah dicari. Sahabat penghisap poket atau suka waktu senang, memang tidak sukar dicari. Namun masa dan tempat yang amat cemburu memisahkan kita yang bersahabat baik. Malah ada sahabat yang kita angkat setingginya, ditatang serta dipuji, apabila berlaku kesilapan sedikit, terus cabut. Terus cerca kita. Inilah yang menyedihkan.
Sahabat juga boleh mengeratkan silaturahim sampai ke dunia lain. Maksudnya sahabat yang dapat membantu kita di akhirat. Sebab itulah, para sahabat adalah bintang kepada Nabi Muhammad s.a.w. Itu makna sahabat sebenarnya.
Kita pula bagaimana?

No comments:

Post a Comment