Thursday, October 29, 2009

SEREMBAN ...OH..SEREMBAN





Selama setahun lebih di Putrajaya, inilah kali kedua saya memandu sendiri ke Seremban. Mula-mula memang kekok kerana tidak biasa. Memandangkan seronok memandu, saya bersama teman, Joseph sampai juga di Klana Resort - tempat kami berbengkel. Kala sampai hotel penuh dengan kereta-kereta mewah. Rupanya ada pembesar negara duduk di sini kerana hadir majlis pertabalan Yam Tuan Besar Negeri Sembilan.
Keseronokan saya tidak lain hanyalah mencari makanan. Dengar khabar di negeri ini terkenal dengan kepedasan masakannya. Memang saya tidak larat untuk menjamahnya. Namun kita yang kurang makan pedas terpaksalah makan makanan yang tidak atau kurang pedas. Cuba juga masakan pedasnya tetapi lepas itu masuk menghadap tandas. Itulah kelemahan perut ini.
Beberapa kali memandu di bandar Seremban masih tidak faham jalannya. Kalau ke pusat bandar, memang balik tercari-cari tempat hendak dituju. Nasib baik ada Aziman yang sedikit mahir dengan jalan-jalan di sini kerana sudah 4 kali datang. Itupun saya juga memandu. Dia bagi arahan saja.
Bandar Seremban masih penuh dengan bangunan lama. Tipikal keadaannya membuat hati agak sayu. Mana tidaknya, nampak keadaan bandar ini seperti Bandaraya Kuching. Roda Waja tak membawa jauh kerana takut tak jumpa jalan balik ke hotel. Zul, kawan kita di Seremban bawa kita makan kerang dan beberapa masakan tempatan. Bak kata pepatah orang mengantuk disorongkan bantal. Redah sajalah makanan yang ada.
Petang ini dah janji nak jumpa kawan lama kita - Ustaz Seroji. Tak sabar nak jumpa dia kerana lama dah tak jumpa. Nak ajak dia ke tempat makan sedap.

No comments:

Post a Comment