Tuesday, January 26, 2010

MARI KITA MEMERANGI DENGGI DAN CHIKUKUNGUNYA
















SAYA ingin mengajak orang ramai yang membaca blog ini untuk sama-sama dengan kami di Jabatan Kesihatan Negeri Sarawak memerangi nyamuk Aedes. Kian hari kes kian meningkat. Pegawai kami keletihan tetapi kerana tugas dan negara mereka masih berupaya untuk bergerak.

Orang ramai khasnya yang mendiami kawasan-kawasan setinggan dan mudah tercemar supaya membantu menjaga kebersihan. Kami bukan sahaja khuatir dengan kesihatan anda tetapi penduduk keseluruhannya. Sepatutnya kes demam denggi ini sudah berkurangan. Namun yang menyedihkan, nyamuk Aedes masih berterbangan dengan bermaharajalela. Bukan kita hendak memusnahkan makhluk Allah sebarangan tetapi ia mengancam keselamatan hidup kita. Jadi, kita mesti memusnahkannya sebelum ia memusnahkan kehidupan kita.

Bagaimanakah anda boleh membantu? Amat mudah! Jaga kebersihan dalam dan di luar rumah anda. Musnahkan sarang-sarang nyamuk termasuk air bertakung, tayar terbiar, tin terbiar dan juga sebarang sampah sarap yang bertaburan. Kalau bukan nyamuk yang mendekatinya, binatang dan serangga liar juga akan menggunakannya sebagai tempat tinggal dan kunyahan mereka.

10 ke 15 minit seminggu untuk memusnahkannya bukan susah. Minta anak-anak membantu. Minta isteri atau suami membantu. Kalau malas, ajaklah jiran-jiran membantu. Malas juga, upahlah orang membersihkan persekiataran premis kita. Bagilah sedikit wang ringgit kalau sudah terlalu malas.

Kalau kematian disebabkan demam denggi terjadi di kalangan keluarga kita, menyesal sudah tidak berguna. Nasi sudah menjadi bubur. Mana nak cari pengganti apabila orang tersayang pergi buat selamanya. Kita pula jangan menyalahkan orang lain. Salah kita juga.

Justeru itu, marilah kita bergotong-royong membersih kawasan kita. Bersihlah pada bila-bila masa. Pokoknya hidup kita dikelilingi persekitaran bersih.

No comments:

Post a Comment