Tuesday, January 19, 2010

DUNIA SEMAKIN DEKAT NAK KIAMAT






MALAM ini Ustaz Izzuan Mohd. Yusop dari JAKIM bercerita hal kiamat yang terlalu dekat sekarang. Apakah persediaan kita? Kita hendak ke mana? Sudahkah kita bersedia?
Kita terlalu kerdil. Banyak kita perlu hadapi. Banyak perlu kita depani dan tangani. Itulah insan yang palibng kerdil.
Insafkah kita mengenai perkara ini. Dalam beberapa filem mutakhir ini kisah dunia kiamat semakin banyak dipaparkan. Kalau dulu kita fikir orang putih tidak begitu memikirkan soal kiamat sebenarnya sebalik pula.
Gempa bumi di Haiti contoh kekuasaan Allah yang sukar diperkatakan dengan apapun jenis bahasa. Gempa di mana-mana. Kekalutan dunia di mana-mana. Kebinasaan menimpa manusia di mana-mana. Cuma kita yang tinggal di Malaysia sedikit beruntung kerana jauh dari beban gempa bumi. Namun, kita tidak sunyi sekarang daripada gempa kecil-kecilan. Takutkah kita?
Banyak ayat disebut berkenaan kiamat. Aku pun remang bulu mendengar cerita ustaz ini. Aku sendiri terlalu kecil dan daif. Marilah kita berdoa dan mengubah diri sendiri. Banyakkan muhasabah diri. Banyakkan renung dosa yang telah kita buat dan terlanjur.
Jadi, ingat esok kita akan mati. Esok kita akan berada di dunia lain. Insaflah.
Kiamat menjauhkan kita daripada orang paling disayang. Namun kalau amal kita cukup...insya-Allah kita boleh bersatu dengan mereka.

No comments:

Post a Comment