Friday, January 22, 2010

AL-QURAN ITU MEMANG KALAM ALLAH S.W.T.
















KALAU saya tanya anda satu soalan, fikirkan dan jawab. Antara sarang labah-labah dan setali besi...yang mana lebih kuat?





Soalan ini dikemukakan oleh Dr. Hisamuddin Alham dari UTM, Sekudai Johor. Kita jemput Dr. Hisamuddin menyampaikan ceramah "Quran Dalam Sains" di Masjid Al-Muhajirin, Matang Jaya malam tadi. Begitu mengujakan ceramah beliau. Malah fakta-fakta berbentuk sainstifik dan kajian menjurus kepada pemikiran manusia hari ini berjaya diutarakan. Apa yang penting ialah apa yang sains kata hari ini sudah tersimpul kukuh di dalam Al-Quran sejak lebih 1400 tahun. Malah ramai pujangga dan pakar sains Barat dan bukan Islam memeluk Islam apabila mereka tertarik dengan kebenaran Al-Quran.





Bayangkan bumi kita seperti buih sahaja kalau dibandingkan dengan galaksi ciptaan Allah. Cuba kita lihat sekeliling semasa kita menaiki kapalterbang. Indah dan alamnya begitu cantik. Manusia mana boleh mencipta keindahan ini?





Al-Quran turut mengemukakan pencitaan manusia. Bermula setitik mani dan melalui banyak proses hingga bayi dilahirkan menyebabkan ahli-ahli perubatan Barat begitu kagum. Mereka amat percaya kepada kewujudan Allah. Mereka amat yakin dengan kebenaran maklumat di dalam Al-Quran. Malah, mereka mendasari kajian mereka sebeanrnya telah ada di dalam Al-Quran.





Bagaimana pula kita sebagai orang yang telah Islam sejak berketurunan? Kita pula leka mengerjakan solat 5 waktu sehari. Di manakah kita sekarang?

No comments:

Post a Comment