Tuesday, September 8, 2009

KELETIHAN BULAN RAMADAN

MUNGKIN ramai yang keletihan menjelang Ramadan ini. Inilah adat berpuasa. Jangan khuatir. Ini perkara biasa. Namun begitu, kita mestilah cergas dan cerdas sekalipun berpuasa kerana Islam adalah agama kekuatan diri dan rohani. Malu sekiranya kita nampak letih dan orang lain ceria dan gembira.
Sebelum berbuka semalam saya tertidur. Terkejut sekeliling gelap. Saya cepat bangun dan rupanya sudah 7.30 petang. Terlepas berbuka pada 7.18 petang. Tidak apalah kerana bukan terlepas waktu sahur. Juadah biasalah orang bujang - air dan semua makanan dari gerai. Sesekali makan sedih terasa sangat. Maklum biasa berbuka dengan isteri dan anak-anak. Sini keseorangan. Keadaan ini terpaksa ditempohi. Terima kasih buat keluarga yang amat memahami keadaan saya. Namun doa sentiasa dipanjat untuk dekat kembali.
Masuk 10 kedua ini, jemaah tarawih semakin kurang. Di surau berdekatan kuarters saya selesai rakaat kelapan, bilangan jemaah cukup menyedihkan. Ramai balik. Entah ke mana mereka pergi. Itu hak masing-masing.
Selamat berpuasa dan selamat berbuka.

No comments:

Post a Comment