Wednesday, September 30, 2009

ANAK PERMATA HATI KITA




Salam Syawal...Maaf Zahir Batin

Minggu ini hampir semua kakitangan kerajaan beragama Islam kembali bertugas. Memang mood bercuti masih ada. Apa boleh buat, anak-anak terpaksa meredah sekolah lagi. Namun begitu...anak-anak adalah permata hati kita. Mereka juga permata hati negara dan agama. Itulah yang ingin dihasilkan oleh isteri Perdana Menteri kita, Datin Seri Rosmah Mansor. Bukan senang untuk menggilap anak-anak terutama pada umur di bawah 12 tahun. Sepatutnya kita berterima kasih kepada guru-guru yang mendidik mereka di peringkat pra sekolah, Tadika, Tabika dan seumpamanya.
Merekalah sebenarnya juara dunia pendidikan.
Kata Nabi s.a.w., anak-anak laksana kain putih. Kita sahaja yang akan mencorakkannya. Jangan seperti segelintir ibu bapa yang mewarnainya dengan warna hitam. Kesian telatah ibu bapa kerana tidak pandai mewarnakan mereka. Dalam kita memberi didikan jangan lupa semaikan pendidikan agama dahulu. Islam mengajar kita begitu. Pendidikan lain kemudian walaupun ianya penting. Inilah kekurangan hari ini. Akibatlnya kita mengeluarkan mat rempit, penagih dadah dan anak-anak berkelakuan songsang. Jangan takut menegur anak-anak walaupun cara keras atau lembut. Itu stail sendiri.
Saya teringat kira-kira 40 tahun dulu masa arwah ayah masih bersama kita. Tugas saya membantu ibu membeli sayur, daging dan ikan untuk makanan harian kami. Kami membelinya secara berhutang. Makan dan minum berhutang. Tetapi ayah akan bayar habis bila dapat gaji. Kesian ayah. Dulu orang mendidik anak-anak dengan perhatian diberi seadanya. Begitupun, kita anak-anak masih takutkan mereka. Mudah nak kata, kita hormati mereka. Kita sayang ayah dan ibu. Bandingkan anak-anak sekarang. Ditegur sikit sudah melenting. Berbeza sekali dunia hari ini. Siapakah yang bersalah?
Saya sengaja berkongsi sedikit rasa hidup. Mungkin kepada mereka yang telah lama beranak pinak dan bercucu, mereka lebih berpengalaman. Sayang seorang ayah, kita perlu contohi Nabi s.a.w., Saidina Abu Bakar dan para sahabat. Nabi s.a.w. sendiri sanggup menghukum anaknya Fatimah r.a. sekiranya beliau mencuri. Umar pula pernah menghukum sebat anaknya hingga meninggal kerana sayangkan anaknya yang melakukan kesalahan.
Moga sedikit sebanyak tinggalan para solehin ini dapat menjadi ikhtibar kita. Wassalam.

Nota: Gambar Atas...anakku Haziq sedang melelapkan mata. Gambar Tengah: Bersama anakku Iqbal. Gambar Bawah: Bersama anakku Hanisah Raihanah.

No comments:

Post a Comment