Monday, February 8, 2010

BULAN SAFAR TIADA SIAL
















AKU masih teringat seawal usiaku dulu apabila tibanya bulan Safar. Di tempat kulahir masih kedapatan masyarakatnya mengamalkan mandi Safar. Entah silap siapa perkara ini turut diamalkan di sini. Aku sendiri berkesempatan mandi Safar. Memang segar mandi kerana cuaca adakalanya panas dan adakalanya hujan. Kalau hujan, berpeluhlah dahi kerana kesejukan.

Namun anak-anak kita sekarang tidak merasainya lagi. Syukur ke hadrat Allah kerana perkara khurafat ini telah hapus dalam masyarakat kita. Aku berani katakan tiada amalan mandi Safar lagi dalam kehidupan masyarakat Islam di negeri ini. Kalau kita melihat beberapa masyarakat lain, mereka masih mengamalkan mandi seperti ini di beberapa anak sungai. Itu adat dan agama mereka. Kita tidak payah ikut.

Ringkasnya bulan safar tiada sialnya. Nabi s.a.w. bersabda, apa-apa bulan pun sama. Tiada yang membezakannya. Bulan merupakan anugerah Allah Taala yang cukup bererti buat kita. Kalau tidak, kita jadi orang yang kekeringan di padang air.

Jadi, tidak payah cerita panjang. Jangan adakan perkara tidak tentu pada bulan Safar ini. Kita teruskan kehidupan kerana bulan depan ada tarikh yang amat penting dalam kehidupan kita. Sama-samalah kita lihat.

No comments:

Post a Comment