Tuesday, February 16, 2010

DENGGI OH DENGGI






SEMALAM kami sempat ke Kampung Baru, Samarahan. Ada kempen pencegahan denggi. Rakan-rakan dari Pejabat Kesihatan Bahagian Samarahan mengadakan kempen gotong-royong memerangi denggi. Aduhhh...hujan lebat. Begitupun majlis dapat disempurnakan dengan kehaditran Y.B. Tuan Haji Abdul Karim Haji Rahman Hamzah, ADUN N14 Asajaya. Beliau memang cukup bersedia untuk berhadapan dengan orang ramai berbicara berkenaan kebersihan, penyakit, vektor dan juga sikap kita berkenaan kebersihan.
Kami di Jabatan Kesihatan begitu teruja dengan sokongan beberapa Yang Berhormat dalam pencegahan denggi dan chikungunya ini. Bagaimanapun, masyarakat kita lambat menyedari bahaya denggi ini. Akibatnya ada yang kematian ahli keluarga kerana demam denggi. Mereka seolah-olah membiarkan serangan nyamuk Aedes begitu sahaja. Inilah tingkahlaku yang kedapatan di kalangan masyarakat kita.
Kami begitu khuatir kerana banyak kes denggi dan chikungunya berlaku akhir-akhir ini. Keadaan ini dituju kepada kami kerana seolah-olah kami tidak menanganinya. Hampir semua lokasi terlibat. Walaupun banyak disiarkan dalam media tetapi masyarakat kita masih syok sendiri. Mereka tidak khuatir pun ahli keluarga mereka sakit. Sebab itulah ada yang lambat dibawa ke klinik. Sudah teruk baru hendak membawa mereka ke klinik. Sekiranya berlaku kematian, mereka akan menyalahkan orang Kesihatan kerana tidak mengubat ahli keluarga mereka dengan baik.
Sedar tak kita bahawa orang Kesihatan telah lama berkampung di hutan dan jalanan. Mereka sahaja yang sibuk membunuh nyamuk Aedes. Mereka ke hulu ke hilir membawa mesin fogging. Mereka bawa abate. Mereka kadang-kadang bawa cangkul dan parang. Mereka tebas rumput. Orang ramai pula duduk melihat orang Kesihatan buat fogging. Lebih nakal lagi, anak-anak terloncat-loncat dalam asap fogging. Waduh...begini susahlah pak!
jadi, apakah kita hendak duduk sahaja?

No comments:

Post a Comment