Tuesday, February 9, 2010

TERKILAN PROSTAR SARAWAK LEMBAP
















Program Sihat Untuk Remaja (PROSTAR) sedikit dulu digelar Program Sihat Tanpa AIDS Untuk Remaja. Beberapa detik kebelakangan ini ditukar baru. Namun fungsi dan peranannya masih sealiran dengan asal kewujudannya. Cuma remaja diajak berkehidupan lebih positif. Menjauhkan gejala-gejala sosial dan tidak anti sosial.

Namun di Sarawak perjalanan PROSTAR agak lembap. Saya rasa bukannya kerana pegawai-pegawai JKNS tetapi kesukaran dalam beberapa perkara. Begitupun, tahun 2010 ini, kita bercadang untuk membangunkannya semula. Jangan PROSTAR gah pada nama sahaja tetapi tiada aktiviti. Tahun lepas ada beberapa aktiviti yang dijalankan. Apa yang agak sukar diceritakan ialah ia mengikut masa dan tempat. Macam di Kuching ia bolehlah diberikan pujian namun di tempat lain terlalu sedikit.

Kalau ada sesiapa yang mempunyai idea yang bagus untuk merancakkan semula program ini, sila panjangkan kepada saya atau rakan-rakan di JKNS ini. Kami dah semakin susut usia tetapi idea ada. Kami takut idea kami tidak sealiran dengan remaja hari ini.

Satu lagi masalah tahun ini ialah kekangan duit. Bak kata pepatah orang kurang berada, ada duit semua boleh jalan. Kurang duit...tahu-tahu sahajalah. Duit belakang kira yang penting aktiviti jalan. Kami pun dulu kurang duit tetapi berkat sokongan padu banyak pihak termasuk pelajar dan guru, kami dapat berjalan deras.

Itulah saya ingin menghimpunkan prostarian bulan ini tetapi masa terlondeh sikit. Kita ada program lain. Aktiviti tetap akan diteruskan tetapi sedikit lambat. Lepas ini saya berharap untuk menggerakkan enjin PROSTAR dengan menggunakan enjin B747. Mudah-mudahan mendapat maklumbalas daripada sekalian warga prostarian.

Bagaimana kawan-kawan ada idea tak?

No comments:

Post a Comment