Monday, March 22, 2010

ILMU BERTANDANG KE MASJID






KAMI aJK-ajk Masjid Al-Muhajirin, Matang Jaya, Kuching sebenarnya sedang dan telah berusaha untuk memperbanyakkan limpahan ilmu ke dalam Masjid ini. Sehubungan itulah, 7 hari seminggu selepas solat Maghrib akan adalah kuliah. Di samping itu, setiap lepas Subuh hari Sabtu dan Ahad, kuliah turut diadakan. Ini tidaklah termasuk ceramah khas dan bulanan yang dirancang untuk memeriahkan bulan tersebut.
Kami amat bersyukur kerana ilmu ini disampaikan oleh pelbagai Ustaz yang cukup berkarisma dan kepakaran mereka tidak boleh dipertikaikan. Nama-nama seperti Ustaz Hassan Basri Bin Abdullah pada hari Ahad menyampaikan kuliah mengenai pelbagai isu semasa. Hari Isnin pula Haji Morshidi Haji Udin mengajar kami selok-belok pembacaan Al-Quran yang betul. Hari Selasa Ustaz Izzuan Bin Mohd. Yusop dengan tafsiran Al-Qurannya. Hari Rabu Ustaz Haji Abdu Qadir Albas dengan Feqah. Manakala Hari Kahmis dengan bacaan Yassin dan tahlil. Hari Jumaat pengajaran Sirah Nabi Muhammad s.a.w. oleh Ustah Hisham. Kisah Hadis disampaikan oleh Ustaz Haji Muhammad Bin Ismail pada hari Sabtu. Subuh Sabtu oleh Ustaz Afnan dan Subuh Ahad oleh Ustaz Haji Md Ahir Bin Ahmad.
Namun sedih juga kerana bilangan jemaah mendengar agak kurang daripada bilangan yang ada di Matang Jaya. Mungkin mereka belum sedar. Ini ilmu FOC. Tiada bayaran. Kalau kita melanjutkan pelajaran ke IPT, wang terpaksa dikeluarkan dengan banyak. Ini free. Ya...memang kalau ilmu Allah begitu berat kita hendak menerimanya.
Jadi, kalau anda sebagai Ustaz atau ilmuan hendak berceramah di Masjid kami, beritahu sahaja. Kami dengan dengan tangan terbuka akan menyambutnya.

No comments:

Post a Comment